De Garden Route

6 januari 2020 - Kaapstad, Zuid-Afrika

De afgelopen periode hebben we weer behoorlijk wat ondernomen. Zo ben ik samen met wat huisgenootjes wezen surfen. Iets wat ik nog nooit eerder had gedaan. Ik vond het behoorlijk lastig. De golven waren hoog en mijn balans is ver te zoeken. Een paar keer met moeite op mijn knieën, maar meer ging het echt niet worden.

De volgende dag ben ik samen met Mylene naar Kirstenbosch geweest. Een botanische tuin. Wauw, zo mooi. Het was ook super mooi weer, dus de zon en de heldere lucht hielpen zeker mee. Overal mooie planten, mooi uitzicht op de bergen, gezellige grasvelden waar mensen aan het picknicken waren. Echt een leuke en gezellig plek. Het is ook echt mega groot, ik denk dat we zeker de helft niet hebben gezien.

Vervolgens moesten we nog drie dagen stage lopen voordat we een aantal dagen vrij zouden hebben vanwege de feestdagen. Mylene en Demi waren beide een beetje aan het kwakkelen en zijn om en om een dagje thuisgebleven, omdat ze zich echt niet goed voelde (hierdoor hoefde ik gelukkig niet in mijn eentje te gaan). Het waren chaotische dagen op stage. De kinderen die normaal naar school gaan, hebben namelijk nu ook vakantie. Hierdoor zijn er meer (drukke) kinderen aanwezig op de afdeling, die allemaal geëntertaind moeten worden. En dat terwijl er weinig tot geen speelgoed is om mee te spelen. Hierdoor worden de kinderen irritanter en drukker en gaan ze elkaar maar plagen. Dit is voor ons nogal vermoeiend en we keken dus erg uit naar de vrije dagen ;). Stiekem gingen we ze ook wel een beetje missen hoor, een aantal kinderen zouden namelijk nog naar huis gaan in 2019. Dat zou betekenen dat we die niet meer zouden zien. Voor sommige kinderen heel fijn dat ze naar huis mogen, maar voor ons wel moeilijk! Veel ouders hebben namelijk zelf veroorzaakt dat het kind in het ziekenhuis kwam te liggen. Door bijvoorbeeld verslaving, mishandeling of verwaarlozing. Lastig dan om te beseffen dat die kindjes dan weer terug gaan naar hun ouders.

Maar goed, tijd voor onze vakantie. De vriendjes van de meiden waren ondertussen ook aangekomen in Kaapstad. Met zijn 3e zouden we een stukje van de Garden Route gaan rijden. Een route langs allemaal mooie en leuke plaatsjes. We houden een grotere auto gehuurd en verschillende overnachtingen geboekt.

We begonnen in Stellenbosch. Hier hebben we, natuurlijk, een wijnproeverij gedaan. Ik ben totaal geen wijnkenner en in Nederland vind ik heel veel wijn niet eens lekker, maar wauw wat was dit lekker. We zaten bij Delaire Graff Estate. Het was daar zo mooi en netjes. We hadden gekozen voor een proeverij van de 4 lekkerste en meest luxe wijnen. Nou we kregen uiteindelijk 3 witte, 2 rode en 1 rosé. Iets meer dan verwacht maar ze waren allemaal even lekker. Vervolgens hebben we het wat rustiger aan gedaan, want 6 wijntjes hakken er wel in.

De volgende dag zijn we naar Knysna gereden. We kwamen hier pas later aan en hebben dan ook enkel een leuk restaurant voor de avond bezocht. De volgende dag hebben we ontbeten met uitzicht op de welbekende 'Lagoon'. Helaas was het niet zo lekker weer, we zijn hier dus niet zo lang gebleven.

Vervolgens reden we door naar het plaatsje Addo. We zouden hier een nachtje slapen en dan doorgaan naar Addo Elephant Park. Dit is een safaripark waar wij een luxe overnachting hadden geboekt. We sliepen in een mooie luxe tent waar de dieren omheen konden lopen. Vanuit onze tent kon je de drinkpoel zien, waar alle dieren heenlopen als ze dorst hebben, super gaaf. Na een lunch en high tea kregen we de eerste (avond)safari. We kregen een ranger helemaal voor ons alleen. We zagen heel veel zebra's, zwijnen, en een giga kudde olifanten (inclusief een baby!!). Ook hebben we gnoes en herten gezien en nog veel meer kleine beesten. Het was super gaaf, maar ook zo koud. Toen we terugkwam werden we opgewacht met warme handdoekjes. En na het 4-gangendiner was het tijd om in de tent te gaan slapen. 's Nachts horden we nog een dier naast onze tent ademen. Heel gaaf, maar ook wel een beetje spannend. De volgende ochtend hadden we om 7uur de tweede safari. Na een licht ontbijtje gingen we met dezelfde ranger weer op pad. Naast de dieren van de dag ervoor hebben we tijdens deze rit ook een buffel gezien van heel dichtbij. De safari was weer super leuk, maar nog steeds steenkoud. En na een goed ontbijtje was het alweer tijd om door te gaan. We hebben niet de big 5 gezien, maar wel heel veel dieren van heel dichtbij. En het was alsnog een hele gave ervaring.

Na de safari reden we door naar Plettenberg baai. Hier hadden we een huisje gehuurd en hier zouden we 2 nachten verblijven. Hier ging ik namelijk samen met de vriend van Mylene bungeejumpen van de hoogste plek ter wereld! Ik weet niet wat mij op dat moment bezielde, maar het was zo gaaf!! En alles ging ook zo snel, je had geen eens tijd om na te denken. Je ging eerst met een zipline naar het midden van de brug toe, alleen dit was al heel leuk. Midden op de brug, waar het dus echt ging gebeuren, was het een groot feest. Er was leuke muziek, het personeel was vrolijk en aan het werk op het ritme van de muziek, er hing gewoon zo'n leuke sfeer. Al snel was ik aan de beurt. Er wordt gezegd niet naar beneden kijken als je op het randje staat, nou dat heb ik natuurlijk wel gedaan. Niet slim, maar nadenken kon toch niet. 3-2-1-bungee! Ze tellen af en geven je een klein zetje, mocht je dus nog twijfelen, je gaat alsnog ;). Toen ik net sprong dacht ik echt wat doe ik, maar al snel vond ik het zo gaaf en alles behalve eng! Ik ben super blij dat ik dit gedaan heb. Je veert een paar keer en dan komt iemand naar beneden om je op te halen en naar boven te hijsen. De rest van de dag hebben we op het strand gelegen om bij te komen en 's avonds hebben we met zijn alle gebraaid bij ons huisje.

Hierna zat ons mini weekje weg er alweer op. We gingen weer terug naar Kaapstad. Onderweg hadden we alleen nog even een grote tegenvallen. Toen we wegreden bij een tankstation werden we aangehouden door een politie omdat we niet (helemaal) stil stonden bij een stopbord. Er reed niemand op de weg en we reden met 3km/uur, maar goed. Erg jammer, duur geintje. Vooral omdat het lijkt alsof iedereen hier een rijbewijs krijgt bij een pakje boter, hadden we dit niet zien aankomen.

Eenmaal thuis waren we alweer druk bezig met plannen maken voor onze laatste paar vrije dagen. We wilde nog naar Boulders Beach, Cape Point en Kaap de goede hoop. En we moesten natuurlijk nog Table Mountain en Lion's Head beklimmen. Dus dat stond allemaal op de planning voor de volgende vrije dagen!

1. Bren en mar:
    6 januari 2020
    Stoer hoor , dat bungy jumpen. Weghebben je filmpje gezien , erg gaaf!
    Veel plezier nog daar , ook met je ouders .......
  2. Elly Buis:
    6 januari 2020
    Lieve Isabel,
    Een allesbehalve saai gebeuren daar. Je hebt weer een hoop gezien en gedaan. Je verveelt je niet en doet weer veel ervaringen op.
    Mooi verslag weer en fijn om te lezen wat je al zo meemaakt.
    Nu op dit moment zijn je ouders ook in ZA en vast en zeker fijn om elkaar weer te zien. Geniet maar fijn en ik kijk weer uit naar een volgend verslag.
    Gr. Elly Buis