Hermanus

20 december 2019 - Hermanus, Zuid-Afrika

30/11/2019 - 02/12/2019

Een tijdje terug zijn we met zijn 3e voor het eerst een weekendje weg geweest, we gingen naar Hermanus toe. Dit kustplaatsje staat vooral bekend om het walvis spotten. Wij hadden een goedkoop hostel geboekt en het zag er allemaal prima uit.

Overal hingen posters van shark cage diving en het begon bij ons allemaal toch wel een beetje te kriebelen. We hebben het geboekt en de volgende ochtend stonden we om 7uur bij de organisatie voor het haaienduiken. We kregen ontbijt en wat uitleg en daarna konden we de wetsuits aandoen. Dat is toch altijd wel even een gevecht, maar het is gelukt. We gingen de boot op en de tocht naar de plek waar de meeste haaien zijn kon dan echt beginnen.

Qua spanning viel het bij mij wel mee, maar qua misselijkheid niet... Ik werd zo zeeziek, dat was niet normaal. Ik voelde me zo beroerd dat ik eerst het water niet in wilde, maar de begeleider zei dat ik mij misschien wel beter ging voelen door het koude water. Nou oke dan, dus ik sprong erin. In totaal zaten we met zijn 5e in de kooi. De kooi blijft altijd een stukje boven water, dus je kan constant ademhalen. Als er een haai in de buurt is ga je dus zelf onderwater om hem goed te kunnen zien.

Ondanks dat ik me zo slecht voelde (en 5x heb overgegeven) zijn we 2 keer het water in gegaan. Het was ijskoud, maar zeker de moeite waard. We hebben helaas niet de great white shark gezien, maar wel heel veel koperhaaien. Het was zo bijzonder om dit een keer mee te maken. Ze komen zo dichtbij en toch heb ik mij geen moment onveilig gevoeld. Er kwam zelfs nog een giga zeeleeuw voorbij.

De volgende dag gingen we de marine big 5 doen. Een soort van zee safari, waar je walvissen, pinguïns, dolfijnen, zeehonden en haaien kan spotten. Het was een mooie boot en we hadden er weer erg veel zin in. Dit keer werd ik gelukkig een stuk minder misselijk. Helaas viel de tocht een beetje tegen. We hebben we enkel de dolfijnen, pinguïns en wat vogels gezien. Het is dan ook geen walvissen seizoen meer jammer genoeg. Helaas dus niet zo veel gezien, maar we hebben wel gelachen met elkaar!

Toen zat ons eerste mini tripje er alweer op. Terug zijn we gereden over Route 44. Dit is een mooie/bekende weg langs de kust, tussen de bergen. Overal had je echt super mooi uitzicht. Thuis aangekomen zijn we op tijd naar bed gegaan. We waren kapot, maar konden terugkijken op een leuk weekend!

1. Elly Buis:
    21 december 2019
    Lieve Isabel,
    Dat is weer een schitterend verhaal en wat heb je, tussen de stage gebonden activiteiten door, al veel ondernomen en gezien. Heel goed, dat je deze kansen pakt. Tenslotte zal je hier niet direct terugkomen. Wat doe je veel ervaringen op. Jammer dat je bij het eerste tochtje last van misselijkheid en toch goed, dat je het water in bent gegaan.
    Het tweede tochtje viel het een beetje tegen, dat je niet de walvissen hebt gezien en dat kon eigenlijk ook niet. Maar wel lol gehad. Nog even en dan komen je ouders en dat is fijn om naar uit te kijken. Ik wens je fijne feestdagen en voor straks een goed gebeuren met je ouders. Gr. Elly