De eerst stage week

25 november 2019 - Kaapstad, Zuid-Afrika

De eerste stage week zit er alweer op.

Maandag werden we gebracht naar het kinderziekenhuis. Hier kregen we eerst een introductie en vervolgens een rondleiding door het (grote) ziekenhuis. Daarna kon het werk gelijk beginnen. Demi bleef op Lilly Ward (0-1jaar) en Mylene en ik gingen naar Basil Ward. Hier lopen kinderen van 0-10jaar. De kinderen zijn hier vanwege ondervoeding, mishandeling, verlammingen, (ernstige) verbrandingen, longziektes, hartziektes, diabetes, etc.

Aangekomen op de afdeling mochten we gelijk meehelpen bij het geven van de (warme) lunch. Vervolgens gingen ze allemaal een middagdutje doen. De kindjes waren heel blij om ons te zien en wilde ons alleen maar knuffelen, super lief. Wel hartverscheurend om te zien hoe sommige kinderen er aan toe zijn. Sommige zitten in een rolstoel, kunnen niet meer lopen of praten. Andere zaten in een heftige brand, hierdoor is hun huid en haar volledig beschadigd en zijn zelfs handen/vingers geamputeerd.

Na het dutje was het tijd om iedereen te wassen. Dit ging wel anders dan wij gewend zijn in Nederland. Voor alle kinderen mochten wij maar 1 handdoek gebruiken. Daarnaast mochten we ook niet voor ieder kind een nieuw washandje pakken. En de handschoenen die we aan moesten, mocht je niet tussentijds verwisselen. Dit is allemaal natuurlijk helemaal niet hygiënisch, maar door een tekort aan spullen kunnen ze hier niet anders. Op elke afdeling is een kledingkast. Hier ligt alles op een berg. Er wordt niet gekeken naar maten en grotendeels van de kleding is kapot en zit vol met gaten.

Later deze week stond ik ook op Lilly Ward. Zo lief om bij alle kleine babytjes te staan. Het liefst wil ik ze de hele dag knuffelen. De baby's hier zijn grotendeels ondervoed of ernstig mishandeld. Hier begon ik met eten geven, luiers verschonen, de vitale functies meten (saturatie, hartslag en temperatuur), rapporteren, spelen, eten geven, wassen en dan zit de dag er alweer op. Hier wordt alles ook bijgehouden op papier, i.p.v. digitaal.

We hebben veel indrukken opgedaan in deze week en we zijn al goed aan het nadenken wat we met het ingezamelde geld gaan doen, maar we hebben al meerdere dingen gezien die we willen aanschaffen/verbeteren.

Ik ben benieuwd naar de volgende week, maar eerst weekend. We hebben al een aantal leuke dingen op de planning staan. Een bezoekje aan een Giraffe house, Camps Bay, een botanische tuin en Betty's Bay voor pinguïns!

1. Jorinde:
    🥰🥰🥰
  2. Mama:
    Topper! 😘😘
  3. A.G.M. de Vreede:
    26 november 2019
    Triest, fijn! dat jullie er zijn voor de kinderen. Fijn je verslag te lezen. Heel veel succes!
  4. Ria van Kesteren:
    26 november 2019
    Fijn je verslag te lezen,wel triest hoe het daar gaat!nog veel succes daar!!!groetjesssss🙋‍♀️🙋‍♀️😘😘👍👍👍
  5. Bren en mar:
    26 november 2019
    Wat ontzettend leuk om je verslag van de afgelopen week te lezen. Het is hartverscheurend wat je allemaal hebt gezien. Maar goed dat jullie drieën nu een extra kracht zijn en wat extra aandacht aan de kinderen kunnen geven. Trots op onze nicht die daar maar mooi is!
  6. Arda:
    26 november 2019
    Dank je wel voor het verslag . Wat een verschil in verzorging. Hier luxe in vergelijking met daar. Fijn dat jullie de kindjes extra aandacht kunnen geven wat ze zo hard nodig hebben . Succes verder en natuurlijk ook genieten daar.....
  7. Kees en Sonja:
    2 december 2019
    Wel heftig allemaal.Wat leven we hier dan in luxe.Succes verder en geniet er toch ook maar van.Groetjes.